Eränaisen Jätemäellä takapuoli on sivuseikka

”Tällä treenillä timmeimmät pakarat””Täyttömäen portaikko on paha pyllypiina””Kuinka tehokkaasti portaiden nousu kiinteyttää takamusta?” ja niin edelleen.

Näitä juttuja yhdistää yksi paikka: Malminkartanon täyttömäki eli ”Jättäri”. Sen huipulle johtavasta, legendaarisesta 426 askelman portaikosta on tullut tärkeä osa pääkaupunkiseutulaisten pakaroidenmuokkausta – kiitos fitness-buumin.

Jättäri on silti muutakin kuin trikoita, kompressiosukkia ja haaveita tiukasta takamuksesta. Helsingin korkeimpana mäkenä (90 metriä merenpinnan yläpuolella) se on yksi pääkaupunkiseudun parhaista paikoista valmistautua vaellukselle. Jättärin rinteissä on erinomainen mahdollisuus paitsi treenata nousukuntoa, myös ajaa sisään uusia varusteita.

Erilaisia reittejä

Reittivaihtoehtoja on monia. Klassikkoportaiden lisäksi täyttömäellä risteilee useita kävelyteitä ja pienempiä polkuja. Niitä yhdistelemällä saa hyviä ja vaihtelevia lenkkejä, esimerkiksi näin:

ja%cc%88tta%cc%88ri-kartta

Viivan väri kuvaa reitin jyrkkyyttä; vihreä on täysin tai lähes vaakasuora, punainen jyrkkä ja keltainen jotain siltä väliltä. Katkoviivan kohdalla kulkee portaikko. Mittausmenetelmänä on käytetty mututuntumaa, joka on yhdistelmä omaa kokemustani sekä korkeuskäyrien tulkintaa. Pohjana on Helsingin karttapalvelun kartta.

Kahden tunnin koe

Osallistuin viime vuonna yhteen haasteeseen, jonka panoksena häviäjälle oli kahden tunnin piina Jättärillä. Olin etukäteen tietysti varma voitostani, mutta jotenkin se sitten kuitenkin lipsahti rökäletappion puolelle.

Suoritin rangaistukseni tammikuisessa myrskytuulessa kiertämällä sovittua reittiä viiden kilon reppu selässä. Tältä se näytti Sports Tracker -sovelluksessa:

haaste

Ja tältä näytti suorittaja kahden tunnin jälkeen:

20170112_144151

Ei siis mitenkään kypsältä ja kaikkensa antaneelta!

Hymyn mahdollisti rauhallinen kävelyvauhti, jonka ansiosta suoritus taittui kevyesti. Olen aina ennen nauttinut Jättäristä juosten ja saanut parissakymmenessä minuutissa aikaan paljon enemmän tuskaa ja maitohappoja kuin tässä kahden tunnin leppoisassa harjoituksessa. Toki jos edessä olisi vaativa vaellus, lenkkiä pitäisi kiertää huomattavasti pidempään ja raskaammalla varustuksella, jolloin luultavasti hymykin alkaisi hyytyä.

Tämän köykäisen kokeilun tarkoitus on osoittaa, ettei tarvitse olla fitness-liisa käydäkseen Jätemäellä. Eräjustiinoille rinteet tarjoavat loistavat harjoittelumahdollisuudet, ja huipun näköalasta nauttii ihan peruspirkkokin.

Yksi asia on kuitenkin varmaa: Jättärillä jokainen – siis ihan jokainen – voi halutessaan kokea myös elämänsä maitohapot.

PS. Se poikkeama reitilläni on juuri sitä, miltä se näyttää…

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: